Peinture dans le style Paithan du Karnataka ou de l'Andhra Pradesh, fin 19ème ou début 20ème siècle;
dimensions : 22.1 x 16.2 cm
On voit ici une peinture à la gouache, de type Paithan, illustrant un récit du Mahabharata et dépeignant Ganesh. Le dieu aux quatre bras est assis sur un trône décoré; il est encadré par un porteur de chasse-mouches sur sa droite et un joueur de trompette sur sa gauche. Dans sa main droite supérieure, Ganesh porte un bol de friandises et sa main gauche supérieure une fleur de lotus. De sa main droite du bas, il tient un rouleau et dans la gauche, probablement sa trompe brisée. La scène se déroule dans un espace clos que suggèrent l'architrave élaborée et des éléments semi-circulaires. L'ensemble décrit l'histoire du roi Harishchandra, très populaire en Inde et narrée aussi bien dans le Mahabharata que dans d'autres textes : le Markandeya Purana et le Srimad Devi Bhagavatam, sans compter les innombrables adaptations locales dans divers languages. Le roi Harischandra, héros de cette légende, incarne la rectitude morale. Les peintures Paithan servaient de support à des représentations orales distrayantes tenant aussi de culte. D'où l'invocation rituelle de Ganesh (le Seigneur des Commencements) et de Sarasvati (la déesse des arts et du language) au tout début du récit. http://www.britishmuseum.org/ Don du Professeur Dr Anna Dallapiccolar © Trustees of the British Museum Terms of use |
Painting in the Paithan style from Karnataka or Andhra Pradesh, late 19th or early 20th century; dimensions : 22.1 x 16.2 cm
Story-telling painting, in gouache, of the "Paithan" type, illustrating a narrative from the Mahabharata, depicting Ganesha. The four-armed god sits on a decorated throne, flanked by a flywhisk bearer on his right and a trumpet player to his left. Ganesha carries in his upper right hand a bowl of sweets and in his upper left hand a lotus flower. In his lower right hand is a scroll, and in his lower left hand he probably carries his tusk (difficult now to identify). The scene is set in an enclosed space suggested by the elaborate architrave on which rest half circular decorative elements. It depicts the story of king Harishchandra, one of the most popular stories throughout India and narrated in the Mahabharata, in the Markandeya Purana and in the Srimad Devi Bhagavatam. source of the present narrative is uncertain as it is often retold with a number of variations and additions in numerous local languages. King Harischandra, the hero of this tale, exemplifies moral rectitude Paithan paintings were used as part of a story-telling performance, and while entertaining, were also considered to be a form of worship. Hence the ritual invocation of Ganesha (the Lord of beginnings) and Sarasvati (the goddess of the arts and language) at the opening of the tale. http://www.britishmuseum.org/ Donated by Professor Dr Anna Dallapiccola © Trustees of the British Museum Terms of use |