Parvati allaitant Ganesh, couleurs sur papier, dimensions : 37.62 x 27.31 cm, 19ème siècle, Jaipur, Rajasthan, Inde
La technique utilisant, dans ce charmant portrait, une mère allaitant son enfant est européenne, mais le sujet est indien, de façon caractéristique. La jeune mère, vêtue comme une aristocrate Rajput, est Parvati, l'épouse de Shiva, et l'enfant au sein est leur fils Ganesh. En contraste avec la mère "humaine", qui semble poser pour l'artiste sur un trône placé sur un balcon, la divinité de l'enfant est soulignée par sa carnation rose, sa tête d'éléphant et ses quatre bras. Cependant, comme un bébé humain, il tête l'un des seins de sa mère et câline l'autre
Tout aussi particulier est le visage de Parvati, en dépit de son troisième oeil, que l'on regarde comme si l'artiste avait peint un modèle réel. (Cet artiste) a certainement observé des peintures européennes et maîtrisé la technique de perspective spatiale et de vue de face, s'écartant ainsi de la tradition de présenter le profil du sujet. Le rendu du rideau reflète aussi la connaissance des peintures à l'huile européennes. Toutefois, le bleu brutal du ciel, les nuages vaporeux et les détails compliquées des formes architecturales, les vêtements et les bijoux sont typiquement indiens
http://thewalters.org/museum_art_baltimore/
Credit Line: Gift of John and Berthe Ford, 2001
© 2010 The Walters Art Museum | 600 N. Charles Street Baltimore, MD 21201 The materials on this site are made available for fair use as defined in the United States copyright laws © 2010 THE WALTERS ART MUSEUM. ALL RIGHTS RESERVED
Parvati Nursing Ganesha, pigments on paper; measurements: 14 13/16 x 10 3/4 in. (37.62 x 27.31 cm), Jaipur, Rajasthan, India
The technique used in this charming formal portrait of a nursing mother is European, but the subject is characteristically Indian. The young mother in the guise of an aristocratic Rajput lady is Parvati, the wife of Shiva, and the nursing infant is their son Ganesha. In contrast to the "human" mother, who seems to be posing for the artist on a throne placed on a balcony, the child's divinity is emphasized by his pink complexion, white elephant's head, and four arms. Nevertheless, like a human baby, he suckles one of his mother's nipples while fondling the other.
So individualized is the face of Parvati, despite the third eye, that one wonders if the artist used a living model. He certainly observed European pictures and mastered the technique of spatial perspective and frontal view, moving away from the tradition of presenting the profile of the subject. The rendering of the curtain also reflects familiarity with European oil paintings. However, the use of the strident blue sky with wispy clouds and the intricate detailing of the architectural forms, garments, and jewelry are typically Indian.
http://thewalters.org/museum_art_baltimore/
Credit Line: Gift of John and Berthe Ford, 2001
© 2010 The Walters Art Museum | 600 N. Charles Street Baltimore, MD 21201 The materials on this site are made available for fair use as defined in the United States copyright laws © 2010 THE WALTERS ART MUSEUM. ALL RIGHTS RESERVED